عنوان پارسا عبارتی است که موضوعِ آن را بیان میکند. از آنجایی که عنوان، نخستین بخش از هر گزارش است که بیشتر جستوجوگران میخوانند، باید هرآنچه را در بر گیرد که برای ارائه توصیفی درست از پارسا نیاز است. از این رو، عنوان همیشه نباید کوتاه باشد (Turner 1965, 20) و باید محتوا را نشان دهد (International Organization for Standards 1986). عنوان بهویژه در چکیدهنویسی، فهرستنویسی، نمایهسازی، ارجاع به گزارش و نیز برای آگاهساختن خوانندگان از محتوای آن اهمیت دارد. واژههای عنوان، موضوع گزارش را تعریف و آن را محدود میکنند. روی جلد و صفحه عنوان باید به یک زبان و شکل باشند. پدیدآور باید برای عنوان واژههایی را برگزیند که پارسا را از پژوهشهای پیشین با همان موضوع کلی جدا کنند (National Information Standards Organization 1995).
تا جاییکه شدنی است، باید از نوشتن فرمول در عنوان گزارش خودداری شود؛ ولی اگر نیاز و شدنی بود، واژههای فارسی برای نوشتن فرمول بهکار روند، برای نمونه:
کارکرد صفحه عنوان، ساخت هویتی یکتا برای پارسا است. این صفحه، کار خوانندگان را آسان میکند. اطلاعات روی جلد و صفحه عنوان همانند یکدیگر هستند (شکل 2-4).